Pre season programma BodyCombat – Be There!

*** Herken je dat gevoel na de eerste training van een nieuw seizoen dat je helemaal kapot zit en dat je de volgende ochtend ‘geradbraakt’ je bed uitkomt?! ***

***Wil je blessures voorkomen, snel en fit het nieuwe rugby seizoen starten? ***

Onderzoek toont aan dat de duur en invulling van een pre-season traject alvorens de eerste wedstrijd, aanzienlijk kan schelen in contact gerelateerde blessures als niet-contact gerelateerde blessures (bijvoorbeeld verzwikkingen in oneffenheden van het veld). Ter voorbereiding van lichamelijke impact gerelateerde acties in het rugbyspel, dient er al in een vroeg stadium op body-to-body impact getraind te worden. Dat klinkt logisch, maar meestal laten de eerste sessies dit niet toe doordat juist het algehele uithoudingsvermogen en kracht, eigenlijk de algehele fitheid, het niet toelaten. Daarbij loopt een speler op beide fronten gevaar. Dezelfde onderzoeken tonen aan dat een speler eenmaal geblesseerd raakt in het pre-seizoen, een slepend traject ontwikkeld op blessures gedurende het seizoen.

Al dat blessureleed willen we natuurlijk voorkomen. Het is zaak dat er fit gestart wordt aan het seizoen, want juist de teams die zich kunnen conformeren naar een 6-8 weken pre-season zijn niet alleen succesvoller, maar hebben ook een hoop meer plezier in het rugbyspel.

De trainersstaff van de Dames, Heren en Colts van RCE hebben het volgende zomer menu voor jullie opgesteld:

  1. Neem je eigen verantwoordelijkheid op algehele fitheid; train verder in de vakantie, en zorg dat je je push ups, triceps dips, planking oefeningen, squats en lunges blijft uitvoeren. Plus blijf joggen en interval snelheden op bosgrond of grasvelden trainen. Behouden van je conditie en kracht, al is het maar voor 50%, scheelt al aanzienlijk in de instroom en succes van het pre-seizoen tot aan de start naar de eerste wedstrijd.
  2. Neem je eigen verantwoordelijkheid op blessures; langer bestaande klachten? Of herstel je ergens moeilijk van? Consulteer een fysiotherapeut!
  3. Schrijf je snel in voor de specifieke BodyCombat training via Evenement op Rugbyclub Eindhoven Facebook; de eerste training staat open voor inschrijving. Dit succesvolle conditioneringsprogramma (op maat aangeleerd door Dirk Danen Captain RC Hilversum 1) wordt toegepast in de pre-season training van RC Hilversum, en is geënt op het gelijknamige programma van Phil Greening (www.thealthletefactory.trainerize.com), toegepast bij USA Sevens team en het Nationale team van Georgie.

– Periode: Eerste training Dinsdag 25-juli t/m Laatste training Donderdag 31-augustus (6 weken!!)

– Dinsdag & Donderdag: 19:45 – 21:30u

– Waar: Henri Dunantpark >> parkeerplaatsen Rode Kruislaan > ingang bij vijver naar het speeltuintje in midden vh park

Wat neem je mee: Rugbyschoenen, voldoende eigen water

Train insane, or remain the same. Op naar succes! Ovale groep van de RCE-preseason trainingsgroep (tevens contactpersonen),

Roel Hazelzet (Dames)

Paul Borst (Colts)

Barry Haugh (Senioren)

Jeurgen Lohn (Dames)